ساخت فهرست در Open Office.org writer

در این مقاله قصد دارم نحوه‌ی اضافه کردن فهرست به یک فایل نوشتاری که با نرم افزار writer از بسته‌ی اداری OpenOffice.org تولید شده آموزش بدم. فهرستی که ایجاد خواهد شد، یک فهرست اتوماتیک بوده و در صورتیکه بعدا تغییری در فایل ایجاد شود، با چند کلیک ساده به روز (update) می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند با کلیک کردن روی هر عنوان روی فهرست به صفحه‌ی مورد نظر هدایت شود.

برای شروع لازم است مطالب نوشته شده به طور مناسبی فرمت بندی شده باشد. به این ترتیب که style مناسبی به عناوین هر بخش داده شده باشد.

styled header in writer

همچنین فرض می‌کنم هنوز شماره‌ی صفحات به سند اضافه نشده است. پس با این راهنما خواهیم داشت:

  • یک فهرست اتوماتیک که کاربر با کلیک روی هر عنوان، به صفحه‌ی مربوطه هدایت می‌شود.
  • شماره‌ی صفحات در قسمت‌های اولیه‌ی سند، از متن اصلی مجزا خواهد بود.

بسیار خب، مراحل زیر می‌بایست اجرا شوند:

۱٫  یک سند جدید ایجاد شود.

۲٫ از منوی Format گزینه‌ی Styles and Formatting انتخاب شود. در پنجره‌ی باز شده‌ی گزینه‌ی Page Styles انتخاب شود.

Styles and Formatting window

۳٫  حال در فضای خالی راست کلیک می‌کنم و گزینه‌ی …New را انتخاب می‌کنم. در پنجره‌ی باز شده، نام preface را وارد کرده و کادر Next Style را به preface تغییر می‌دهم و سپس OK را می‌زنم.

*‌ شما می‌توانید هر نامی که دوست داشته باشید به page style خود بدهید، همچنین می‌توانید پارامتر‌های این style را در سایر سربرگ‌های این پنجره تغییر دهید.

Page Style window ۴٫  حال در کادر Style and Formatting روی preface دوبار کلیک می‌کنم تا فعال شود.

۵٫ در سند چندین بار enter می‌زنم تا کمی فضای خالی برای بخش مقدماتی سند فراهم شود (شما می‌توانید اطلاعات مقدماتی سندتان را وارد کنید). من یک صفحه و نیم فضای خالی ایجاد می‌کنم.

حال می‌بایست بخش دوم سند که همان محتویات اصلی بوده است را بسازم. چون لازم است شماره‌ی صفحات این قسمت از بخش مقدماتی جدا باشد، این مراحل را دنبال می‌کنم.

۱٫  از منوی Insert گزینه‌ی …Manual Break را انتخاب می‌کنم. در پنجره‌ی Insert Break گزینه‌ی Page break و از کادر Style گزینه‌ی default را انتخاب می‌کنم. سپس کادر Change page number را مارک دار می‌کنم و دکمه‌ی OK را کلیک می‌کنم.

Insert Break window

برای اضافه کردن شماره‌ی صفحه کافیست شماره‌ی صفحه را به page style مورد نظرتان اضافه کنید.

برای اضافه کردن فهرست، این مراحل را دنبال می‌کنم:

۱٫  کراسر را در ابتدای خطی در قسمت مقدماتی سند قرار می‌دهم.

۲٫  از منوی Insert، زیرمنوی Indexed and Tables و سپس گزینه‌ی …Indexes and Tables را انتخاب می‌کنم. در کادر Insert Index/Table در کادر Title عنوان فهرست را «فهرست» می‌نویسم و چک باکس کنار عبارت protect against manual changes را برمی‌دارم. به این ترتیب فهرست پس از تولید شدن، قابل ویرایش خواهد بود (فهرست معمولا به فرمت «چپ به راست» تولید می‌شود که لازم است آن را پس از تولید «راست به چپ» کرد.)

۳٫  حالا برای اینکه با کلیک روی هر عنوان فهرست به صفحه‌ی مورد نظر هدایت شویم، به سربرگ Entries وارد می‌شوم. در این پنجره کراسر ماوس را قبل از #E قرار می‌دهم و دکمه‌ی hyperlink را می‌زنم…

Insert index/tables - entries

حالا کارسر ماوس را پس از # قرار می‌دهم و یکبار دیگر دکمه‌ی hyperlink را کلیک می‌کنم.

Insert Index/Tables - Entries

به این ترتیب برای عناوینی که style آن‌ها header 1 بوده  لینک ساخته می‌شود (level 1). برای اینکه سایر عناوین فهرست به طور کامل از این ویژگی برخوردار شود، لازم است از کادر Level در سمت چپ این  پنجره، سایر level ها انتخاب شود و مراحل بالا برای آن‌ها نیز اجرا شود. (نیازی نیست برای هر ده level این کار را تکرار کنید، این عملیات را با توجه به header هایی که در متن به کار برده‌اید انجام دهید. مثلا اگر در سند عناوینی با style ‌سطح header 3 داشته باشیم، کافی است مراحل فوق را تا level 3 انجام دهیم.). پس از پایان کار، دکمه‌ی OK را کلیک می‌کنم تا فهرست ساخته شود.

منابع:

OpenOffice.org wiki:

Thanks for passing by: ↓



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *